En nostalgitripp (Nytt mål i sikte)

För två år sedan vaknade jag upp i en främmande säng strax efter klockan åtta. Det var några minuter innan väckarklockan gick igång, och i stället var det ett sms som väckte mig. Sms:et kom från en av mina kusiner och det är inte speciellt ofta hon skickar sms, så jag blev glatt överraskad. Att höra hemifrån kändes redan lite exotiskt men samtidigt betryggande, för strax skulle jag gå ned till köket och äta frukost för första gången hemma hos min värdtant i det typiskt engelska radhuset i Portslade utanför Brighton.

På sätt och vis var det oerhört skönt att Shan, min tant, inget visste, men samtidigt så kändes det lite underligt att äta frukost på sin födelsedag, ensam i köket hos en helt främmande människa. Jag ska inte säga att jag inte gillade det, men det var underligt. Ingen tårta, inget paket på sängen och ingen, förutom Sigrid då, som visste något om det. Dessutom var det första dagen i skolan, ja min allra första dag på universitetet till och med.

På väg in till stan efter skolan tisslades det lite grann bakom mig; Sigrid och en viss Hanna fnittrade förtjust. Emelie och Johanna fick också nys om spektaklet, men jag bad om att inte göra det till en stor grej. Och det blev alldeles lagom, där efter att vi köpt kontantkort till mobilerna, haft lite sightseeing och gått en promenad längs stranden och ut på piren i kvällssolen, gick vi till puben vid centralen för att dricka våra första riktiga pints.

Red Stripe kommer för alltid vara ett oerhört speciellt öl. Det kommer naturligtvis också puben att vara med, som vi senare upptäckte, en mysig takterrass dit man nådde via vad som kan vara världens smalaste stentrappa. Då fyllde jag nitton och var ute på mitt första stora äventyr på egen hand.

I dag fyller jag tjugoett och är i början av planeringen av mitt nästa stora äventyr som jag hoppas blir av i vår och sommar.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “En nostalgitripp (Nytt mål i sikte)

  1. Sta

    Micke, vill du ut och ta en födelsedagsöl ikväll är det bara att höra av dig!

  2. Anonym

    Mr M!
    Grattis, grattis.

  3. Woops, två år går alldeles för snabbt :/
    Jag önskar jag också kunde bjuda dig på en födelsedagsöl, men du får ha en riktigt kalas-födelsedag!

Kommentera

