U2 på Ullevi

Nyss hemkommen från Ullevi. Och som vanligt efter en konsert, är det svårt att samla alla intryck. Men vilken djävulsk show det var.

U2 är visserligen ett arenarockband i ordets rätta bemärkelse, men det är inte så röjigt som man upplevt andra artister har kunnat få en att skaka rumpa. Däremot är det en hysteriskt välregisserad show med världens största scenbygge som huvudnummer. För det första var det läskigt att se monstret, The Claw, på håll utifrån arenan. När man väl kommit in och möts av hela schabraket ryggar man tillbaka och vill helst sätta sig en stund för att begrunda det hela på avstånd. Fast ska man längst fram är det bara att kuta fram och sväljas in i vidundret. Väl där står man och tycker att det stora, ståtliga Ullevi man har imponerats av på Springsteen och Gyllene Tider är förbaskat litet och mesigt, för antagligen hade båda deras scenbyggen fått plats under The Claw – samtidigt.

The Claw

Foto: Anders Nunstedt / Expressen

Jag och Hanna ställde oss under en av klorna, ganska precis fem meter från scenen och fick sällskap av oförståeliga danskar. Det är inte så att jag för något i livet skulle ha bytt plats (så nära oerhört Bono och Co är väldigt svårt att komma annars – typ tre meter när de spexade på broarna och ramperna), men det blev ganska uppenbart att en perfekt plats hade varit lite på avstånd, där man kunde fått med hela mäktigheten på ett annat vis. Men som sagt, min upplevelse hade jag aldrig velat byta ut ändå.

Ibland stod vi och dansade, hoppade och viftade med vita tygtrasor i luften. Ibland blev det allsång och handklappande i alla möjliga tempon. Ibland stod vi bara där och förundrades, stirrade och försökte ta in allt som hände när en av broarna ställde sig bara metern ovanför våra huvuden. Jag fick nästan nackspärr när jag fastnade med ögonen på den fantastiska, sfäriskt cylinderformade(!) storbildsskärmen som verkligen ger turnénamnet, 360° Tour, substans. Vilken videoproduktion och vilket fotografi! Det var som om det vore förinspelat för en DVD-utgåva eller så. Titta bara på den här videon från Get on your boots. Det här syntes live och helt oredigerat på videoskärmarna. Och det är en sådan fantastisk produktion att jag nästan jizzed in my pants även när jag ser det efter konserten.

bono

Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

U2 vet hur man ska showa, det står helt klart. Och Vertigo är det goaste röjlåten. Däremellan finns mycket tid för eftertanke, rysningar och allsång. Det är svårt att överträffa den kombinationen. Nu säger jag inte att U2 har ett dåligt låtmaterial, verkligen inte, men jag säger så mycket som att det skulle kunna vara ännu mer euforiskt och då, då skulle showen bli oslagbar.

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “U2 på Ullevi

  1. fuck.. jag hatar dig.. 😦

Kommentera

