Dagens skitsnack

Okej, egentligen var det en alldeles vanlig dag på jobbet. Förutom att det var fredag och jag snedtände rejält. En av de drygare kollegorna jag har (okej, jag hatar honom) har kallat oss konsulter för praktikanter. Speciellt när han snackar skit bakom våra ryggar när han tror att vi inte alls hör. Fine, jag bryr mig inte egentligen men det är skönt för en själv att kunna säga emot honom och berätta att konsulterna plockar minst lika bra som honom.

I övrigt kör han som en galning, står alltid i vägen och är allmänt odräglig. Att han sedan skelar mer än jag sett någon annan göra någonsin och har en extremt säregen gångstil är inte hans eget fel, antar jag. Men.

I dag rann det över för mig. Jag har redan varit förbannad på honom för en grej, lite för lång för att berätta om här, som han sedan blivit uppkallad till chefen för att få utreda. Nu står han tjugo meter bort och spottar ut sitt tuggummi på golvet. På betongen. Inomhus. Där vi alla andra går och kör truck. Det är inte helt okej.

Så, efter att ha samlat lite mod går lilla, yttepyttiga, snälla och rara jag fram till honom och frågar vad han sysslar med. Om han anser det vara okej att spotta inomhus och ännu värre spotta ut sitt äckliga jävla tuggummi med jordgubbssmak.

”Eeh. Nej, absolut inte. Jag vet inte varför jag gjorde det. Det bara hände. Jag såg att du såg mig, och hade jag vetat tidigare att du stått där hade jag ju inte gjort det. Inte okej.”

Va? Vänta lite nu? Så det hade varit okej om jag inte stått där? Jag orkade inte dra vidare diskussionen för jag skakade nu av ilska och äckel. Jag tog mig friheten att varna honom om att i fall jag ser ett tuggummi på golvet igen, säger jag till chefen först.

Han darrade lite på rösten när han sa att det aldrig skulle hända igen. Jag kände mig lite bra. Och lite som en översittare, men på ett bra sätt.

Sedan tittade han mig inte i ögonen en enda gång till under hela dagen. Fast det är det ju alltid svårt att avgöra ifall han gör, med hans synfel och allt.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

