Your parents livingroom

I natt utförde jag ett nytt experiment. Jag har det lite tungt med min kreativa sida, men jag tror att jag är inne i en uppgångsperiod. Tankarna är lite klarare och går aningens längre än vad de har gjort tidigare i år. Jag hörde och läste om sajten OneWord. Man får ett ord och sedan skall man associera till det inom en mycket kort tidsram. Skriva vad man tänker på och sedan registreras det. Problemet är att det bara finns på engelska, och även om jag är bra på det språket, så skulle jag aldrig kunna göra det lika bra som på svenska.

I väntan på att det kommer ut en svensk version av sidan, gör jag så här. Jag sätter i gång Spotify. Väljer ett album jag tycker om och sedan skriver jag någonting utifrån varje låttitel. Tiden jag har på mig att skriva är exakt så lång låten är. Det här var antagligen det bästa jag fick ur mig under nattens session. Varning för cheesy-ass-pretto-romantik.

Your Parents Livingroom
Det var där vi kysstes för första gången. Klockan var inte speciellt mycket. Du hade bjudit hem mig efter skolan. Vi var inte gamla då, inte som nu. Men vi satt vid pianot, precis som nu. Våra händer möttes och i skräckblandad förtjusning såg vi varandra i ögonen och det var så naturligt att sätta mina läppar mot dina. För första gången. Ovanför pianot satt ett fotografi på din familj. Allihop samlade i en fotostudio, inklusive din stränge militär till far. Vi hade varit tvungna att gå därifrån för jag blev så rädd av fotot och innan den upprymda känslan av kyssen var försvunnen, men vi vände ned ramen. En kyss till och sedan fortsatte vi att plinka fram Ted Gärdestad-låtar på din mormors gamla piano. Det var första gången. Sedan dess har vi kyssts i hela världen. Hela livet. Hela tiden.”

De flesta av mina texter såg ut ungefär så. Det handlade om kärlek och relationer. Konstigt nog såg alla texter helt olika ut. Jag tror det är för att jag är långt från ett förhållande och har inte haft något flörtande på ett långt tag. Inte så att jag glömt bort hur det är. Snarare tvärtom att jag fått lite insikt i hur det ser ut. Brustna hjärtan. Vild tonårsförälskelse. Om att bli gamla tillsammans. Alla möjliga olika perspektiv på hur det kan se ut. Det var spännande att se hur mycket man kan klämma ur sig på till exempel 3:53 som ovanstående text. Det kommer antagligen fler sådana här texter snart.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

