Ryggskott

I dag tänkte jag gå till läkaren för att undersöka vad det är som gör att jag har så ont i min rygg. Problemet var bara att det inte gjorde ont längre. Inte alls i samma utsträckning som det gjort de senaste två veckorna (och till och från i en dryg månad) i alla fall.

Efter lite googling sent i förrgår kväll konstaterade jag halvt om halvt att jag hade fått ryggskott och det mesta tyder på det även nu när jag inte har ont. Det gör plötsligt ont, håller i sig i ett par dagar upp till ett par veckor och sedan försvinner det lika plötsligt som det kom.

Jag har alltid tyckt att ryggskott låter förfärligt hemskt. Ta bara på namnet. Ryggskott. Aj. Sedan är det bara gamla gubbar, förlåt pappa, som drabbas av det. Unga människor får oftast diagnosen växtvärk eller något liknande. Så jag har sett det som en åldringsskada också. Bli gammal tycker jag låter lite hemskt också, i alla fall vid tjugo års ålder.

Nu när jag fått läsa på lite om ryggskott, så känns det betydligt lugnare i att veta att nästan alla någon gång under sitt liv kommer att få ryggskott, och det är relativt jämnt utfördelat mellan män och kvinnor i alla åldrar. Och att den enda vettiga rehabiliteringen är att ta ett par värktabletter och fortsätta jobba som vanligt. Nu vet jag det. Och du också.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

