Raseriutbrott

De som tror att man genom att ta bort ståplats på arenorna och att torrlägga stans alla krogar på högriskmatchdagar skulle få bort huliganismen är jävligt dumma i huvudet. Guess what? Incidenten inne på Gamla Ullevi i samband med IFK Göteborgs första (eller var det andra?) match i år skedde på sittplats. Guess what again, endast fem incidenter på fem år har skett inne på arenan.  Och vi får nog stänga igen alla Sveriges Systembolag i tre veckor före högriskmatch och dessutom införa någon slags gammal hederlig motbok för alkohol om det ska ha någon som helst verkan.

Problemen handlar inte om arenan. Det handlar inte om alkoholförbud på matchdagar – sprit får de tag i ändå, kolla bara på alla minderåriga. Kan de så kan väl tamejfan andra också. Det handlar om vad som händer ute på stan, ute i grustagen och på centralstationerna. Men framförallt, det handlar om att veta hur det ser ut – det tycks inte de här kontorsråttorna till förslagsförfattare ha en aning om. Det är inte på ståplats problemen finns. En enda gång, har jag varit rädd när jag varit på fotboll och det var GAIS – AIK-incidenten 2005. Den berodde helt på miserabelt arbete av polisen som då tryckte in huliganerna gratis in på arenan och som sedan inte hade en enda person inne på arenan samtidigt som planen och vår hemmaläktare stormades.

Problemet handlar också om media. Hur de skriver upp och indirekt glorifierar slagsmålen. Ja, faktiskt – glorifierar – i och med att de blir svarta rubriker som säljer. Värdelöst skräp, säger jag och hävdar att man borde gå i engelsmännens spår och skriva så lite som möjligt om problemen. De är inte borta, men de syns inte alls på samma vis längre. Så nu tänker jag sluta skriva här i mitt raseri. Jag hatar huliganerna lika mycket som alla ni andra. Men jag hatar minsann de idioter som tror att sittplats är lösningen på ett problem som inte ens har med arenorna att göra, minst lika mycket.

Nej, nu är ni ute på djupt vatten. Och genomförs något av dessa, framförallt borttagandet av ståplats, kommer jag överväga att knäcka mitt årskort itu. Får jag inte stå på min ståplats, skrika och leva kan jag lika gärna sitta hemma och glo på teve. Det är inte mitt jobb att berätta vad lösningen är, men jag kan i alla fall tala om att detta är helt fel, och en snorigt dyr, väg att gå.

Mot den moderna fotbollen.

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Raseriutbrott

  1. Erika

    Har de fått en boll i skallen? Vilka jävla dumhuvuden!

Kommentera

