Kreativitet och drömmar är det viktigaste du har

Navid Modiri ligger mig varmt om hjärtat tack vare sin frispråkighet, kreativitet och fantasifulla poesi. Nu tipsar han om Fredrik Häréns föreläsningar som finns utlagda på Youtube av SVT. De är fantastiska och upplyser mig om igen, och på ett något klarare vis, om varför jag ogillar så många av mina arbetskamrater. Jag har ingenting emot dem personligen, många är sköna och trevliga, men jag hatar deras inåtvända tänk.

Jag jobbar på ett kyllager, men det kunde varit vilket lager som helst. Man kör runt med sin truck och plockar plastbackar eller kartonger. Alla är märkta med etiketter. Så bockar man av med penna och papper, samtidigt som man plussar ihop och skriver in vikter som man sedan återrapporterar på en dator. Pallen med varor plastas in och egna etiketter sätts på sidorna. Och så kör man ut pallen på lastkajen där en transportfirma tar hand om den för vidare resa till butik.

Okej. Det finns två ställen det kan gå fel. Man kan plocka fel, vilket är i allra högsta grad mänskligt men det kommer betyda kostnader för företaget och missnöje hos vår kund. Sedan kan man också skriva in fel, det betyder också kostnader för företaget och missnöje hos vår kund. Dessutom är dagens system med återrapportering omständligt och relativt långsamt.

Men det har varit ännu omständligare och det för ett par år sedan. En av de som jobbat där ett tag, inte många år, men han har varit med om en del. För det första var det en revolution för mindre än tio år sedan då man övergav de manuella pallyftarna mot eldrivna truckar. Arbetet blev mycket lättare. För det andra förändrades systemet då det fanns plockare, som var ute på lagret och samlade ihop varorna. Sedan fanns det även kontrollerare som hade i uppgift att dubbelkolla så att alla och rätt varor fanns med innan den plastades och kördes ut på lastkajen. Det hände för ännu kortare tid sedan.

Ni vet ShopExpress, som finns på i Coops större butiker, Forum och Extra? Mitt system bygger på ungefär samma sak och ni förstår ju hur det skulle se ut. Ordern skannas in, alla varor finns i skannern och man får godkänt när man plockat alla de rätta varorna. Vikter och dylikt räknas per automatik in och återrapporteras på samma vis som man får ut kvittot i butiken. De två riskmomenten som finns i dagens läge finns inte längre. Kvar står vi med ett snabbare och effektivare system, som gör kunderna glada (i och för sig lär det inte märkas då det bara är missnöjet som hörs men det kommer tystna).

Det krävs dock inte bara en förändring hos oss, utan det krävs att etiketterna får uppgifter i sina streckkoder på varorna. Och att klistret på enstaka etikettyper förbättras så de inte ideligen ramlar av. Men det är inte omöjligt. Trots att detta nu är ett skottsäkert system, är jag helt säker på att mina arbetskollegor, de som har arbetat där ett tag, kommer vara helt emot idén. De är de nämligen alltid. Allt som är nytt är negativt, ja möjligtvis utom när de lata jävlarna jublade i högan sky då de eldrivna truckarna introducerades. Jag kommer inte rädda världen med det här, men varför ska man nöja sig med att bara vara bra när man kan vara bäst?

Kanske skulle man lämna in ett förslag på en sådan här förändring, men jag tvekar å det grövsta då den största diskussionen på lagerkontoret handlar om vilken radiokanal som skall vara på i högtalarna. Nu lär ju någon sniken en också roffa åt sig hela grunden i detta anförande och ta patent på det också, men det är inte min poäng.

Den kommer snarare här, liksom i Häréns tal: Var inte nöjd med vad du har om du kan göra det bättre.

Kopplingen till hur oförståeligt dåligt genomtänkt indelningen av länder är med begreppen ”Developed Countries” och ”Developing Countries” är fantastisk i Häréns upplysningsmanifest. Och det är just det vi måste förstå för att kunna överleva finanskriser, alla slags miljöhot och världens undergång.

Vi har lagt snaran runt benen på oss själva, men vi har inte förstått det ännu. Har du kommit hit kan du lika gärna ägna drygt tio minuter till att lyssna på Härén själv i sitt tal om hur kunskap inte är lika viktig som innovation och kreativitet. Har du en dryg halvtimma över så rekommenderar jag även länken under klippet. Det är ännu mer talande och handlar mer om vad jag skrivit om i inlägget och har mångt fler poänger än den jag plockade fram.

Fredrik Härén om kunskap, del 2 (för övrigt så hatar jag kvinnan i början av klippet för sin arrogans)

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

