Mitt livs soundtrack

Du kan tycka att det är hur mycket fjortisstämpel som helst, men vad bryr jag mig om det? Jag tycker alltid det är roligt att göra den typen av listor då man ska sätta sin iPod på shuffle och trycka fram en låt för varje frågeställning. Det blir alltid så intressanta och oväntat bra val.

Här kommer därför en om vilket musikval en film om mitt liv skulle kunna ha enligt min iPod.

Öppning: The Water – Feist

Vaknar upp: Plötsligt en dag – Allan Edwall

Första dagen i skolan: Paranoid Android – Radiohead

Förälskar sig: Believe I’ve Found – The Soundtrack of Our Lives

Slagsmål: Du och jag – Allan Edwall

Gör slut: Thunder Road – Bruce Springsteen

Bal: Broken Dreams – Basement Jaxx

Livet: On Repeat – LCD Soundsystem

Nervsammanbrott: Brainstorm – Arctic Monkeys

Åker bil: Tick Tack – Kent

Tillbakablick: Känn ingen sorg för mig, Göteborg – Håkan Hellström

Bröllop: Visst är det bätter, men int’ är det bra – Allan Edwall

Sexscen: Play – Kate Nash

Födsel av barn: Watch the Tapes – LCD Soundsystem

Avgörande strid: Go Square Go – Glasvegas

Dödsscen: Straumnes – Sigur Rós

Begravningssång: Tro och tvivel – Håkan Hellström

Eftertexterna: En helt ny karriär II – Kent

Det börjar lugnt med långsamma fade-in och fade-outs till tonerna av Feist och går över till Allan Edwall, när jag helt plötsligt öppnar ögonen i famnen hos mamma. Och så blir jag kär, och tror jag har hittat kärleken på riktigt men vi slåss, hon och jag, och till slut slår det blixtar om vårt förhållande som tar slut. En gång hittar jag en ny som jag gifter mig, men Allan Edwall säger sanningen om vad jag egentligen tycker. Vi har lekfullt sex, men utöver det är det inte speciellt bra. Vi får barn tillsammans och tittar tillsammans med äcklade släktingar på de groteska förlossningsfilmerna du av någon anledning ville ha på Blu-ray.

Jag skaffar mig ett enformigt arbete som driver in pengarna jag behöver för att överleva, men inte mycket mer. Dit åker jag ännu en tidig morgon, tänker tillbaka på mitt liv samtidigt som Håkan sjunger om att inte tycka synd om mig. På väg hem från jobbet blir jag nedslagen av knytnävsslag, jag försöker springa i väg, men hinner inte undan. Here we fucking go! Slagsmålet slutar illa, jag slår sönder skallen mot en tegelvägg och Sigur Rós lugna toner ger vackra scener i regnet som faller på mig.

Under begravningen sjunger Håkan för mig igen. Jag har gått på knä i så många år, i den här staden. Eftertexterna börjar och Kent drömmer om en ny början. En reinkarnation som heter duga.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Mitt livs soundtrack

  1. Fredrik

    Det här gillar jag! Har du läst ”Livet är som ett blandband?”, samma tänk. Snygg blogg förresten, hittade nyss hit!

    • gotoutofbedlam

      Fredrik
      Härligt! Nope, har bara hört talas om och velat läsa på grund av den lockande titeln. Får ta och få tummen ur snart. Tack ska du ha! Hitta hit oftare!

  2. Fredrik

    wow kolla tiden för den kommentaren 😛 nöjd är jag!

Kommentera

